Vi och Miss Blue

Om bloggen

Detta är en fortsättning på vår förra blogg: http://www.hmpge.com/missblue/
Här kan ni följa vår segling och hur vårt liv är på de olika platser som vi besöker. Vi är kanske inte så värst aktiva i vårt bloggande men försöker att skriva lite när vi känner för det och när det händer något. Välkomna att följa oss.
Fotogalleri: http://fotogalleriet.brbjorlin.com/
Epostadress: symissblue7570@gmail.com
Senaste position: Almösunds Marina Tjörn

England-Holland

LångfärdsseglingSkapad av Bengt Björlin mån, juli 13, 2015 21:23:24

Brightons marina var välordnad men omgivningen är ett betonggetto med lägenheter och restauranger. Inte så värst trevligt. Passade på att fylla röd diesel (den är enbart för båtar) som är skattefri för engelsmän och delvis skattefri för utländska besökare.

Vi fick en härlig nattsegling österut genom Engelska kanalen, målet var Dunkerque i Frankrike, drygt 100 sjömil. Fartygstrafiken här är minst sagt livlig och färjorna som går mellan Dover och Calais kommer i hög fart så det gäller att hålla sig undan. Speciellt när vi korsade över de separerade zonerna. Det skall man göra i 90 grader och så snabbt som möjligt. I Dunkerque hade vi tänkt att handla mat, bunkra vin och annat drickbart, det är mycket billigare än i England. Tyvärr blev det inte så. Butikerna hade stängt och dagen efter var det söndag och då var alla butiker fortfarande stängda.

En fiskmarknad var dock öppen och där köpte vi härliga stora räkor. Det blev en återupplevelse från 2006, då åt vi också räkor i Dunkerque. Nästa hamn blev Blankerberger i Belgien. En stor hamn innanför skyddade murar. Nära hamnen låg en supermarket och där kunde vi bunkra upp vad vi behövde innan vi gick, bland annat var vinet väldigt billigt. Så det blev att inhandla några lådor.

Vi hade funderingar på hur vi skulle gå vidare. Skulle vi gå utanför Hollands kust eller ta Standing mast route som vi hade gjort på vår väg söderut 2006? Vi bestämde oss till slut för att återigen gå Hollands inre vatten. Det kändes säkrare, för risken att få gå för motor i motvind eller bli inblåsta kändes inte så bra. Efter att ha slussat in vid Vlissingen fortsatte vi in på kanalerna.

Vi var lite osäkra på var vi skulle övernatta men fram emot kvällningen fann vi en ankarplats i ett sjöområde. Det var varmt, vinden svag och det blev en sen middag i sittbrunnen. Innan vi gick vidare nästa morgon tog vi ett morgondopp. Det var det första doppet den här sommaren.

Nu har vi ”tuffat” vidare norrut genom Holland. Passerat ett oändligt antal broar och en del slussar. En natt gick vi i konvoj tillsammans med sex andra båtar genom Amsterdam. Arrangemanget med konvoj har man på grund av att på natten är det mindre trafik och man kan öppna broarna löpande (15 st och en sluss), två av dem är järnvägsbroar. Brovakten åker på moped och sköter stängning och öppning. Det var en upplevelse och det fungerade väldigt bra, hela färden tog 2,5 timma.

I Enkhuizen vid Ijsselmeer stannade vi ett par dygn. Ute på innanhavet blåste det nordvästlig hård vind, rena motvinden för oss så det var bättre att ta det lugnt ett tag.

Efter två dagar fortsatte vi till Stavoren. Nu hade vinden mojnat, det blev bara en kort stunds segling innan vi fick starta motorn. Stavoren är en populär plats, där samlas båtfolket och det kan man förstå för det är en av de trevligaste platserna på Standing mast routen.

Nu började det bli lite tradigt med alla broar och det var skönt att komma till Lauwersoog, den sista hamnen i Holland. Nästa etapp hoppas vi bli till Cuxhaven om vi inte gör ett stopp på Borkum.