Vi och Miss Blue

Om bloggen

Detta är en fortsättning på vår förra blogg: http://www.hmpge.com/missblue/
Här kan ni följa vår segling och hur vårt liv är på de olika platser som vi besöker. Vi är kanske inte så värst aktiva i vårt bloggande men försöker att skriva lite när vi känner för det och när det händer något. Välkomna att följa oss.
Fotogalleri: http://fotogalleriet.brbjorlin.com/
Epostadress: symissblue7570@gmail.com
Senaste position: Almösunds Marina Tjörn

Lauwersoog-Kielkanalen

LångfärdsseglingSkapad av Bengt Björlin tor, juli 30, 2015 17:18:14

I Lauwersoog fick vi besök av Ritvas son Mats med familj som stannade under tre dagar. Det var trevligt att få träffas och tlllsammans tog vi färjan till ön Schermannikoog utanför Lauwersoog. Runt ön är det grunda vatten, men man har lyckats att bygga en liten marina och en angöringskaj för färjan. Marinan har ett angivet djup på 1,50 m och vid angöringskajen för färjan är det inte stor plats. Det är intressant att se när färjan kommer in med land på båda sidor om den bojade leden. Det är en stor färja men den svänger på en ”femöring”. Schermannikoog är en populär ö att besöka, många åker dit för att sola och bada. Vi hade sol, men det blåste kyligt och temperaturen i vattnet inbjöd inte till bad.

Efter nio dagars väntan med ostadigt väder och opålitliga vindar dök det äntligen upp ett ”Weather window” i form av ett svagt högtryck. Vi kunde äntligen ge oss av ut på Nordsjön mot Cuxhaven 120 M österut. Fick en fin segling under dagen men fram på natten dog den ut så det blev motorgång.

På morgonen när vi var på ingående mot Cuxhaven fick vi tätt regn över oss, sikten blev dålig, det blev svårt att se bojarna som man måste följa samtidigt som vi måste hålla koll på fartygstrafiken. Vi hade stark motström, vår fart över grund var bara två knop. Det var många fartyg på gång ut och in till Hamburg och Kielkanalen. Till slut var vi äntligen i Cuxhaven, lättade över att ha klarat av passagen över Nordsjön.
Nästa dag fortsatte vi in Elbes mynning mot Brunsbüttel och Kielkanalen. Vi ville ha strömmen med oss den här gången och den inföll på eftermiddagen, därför kom vi lite sent iväg så vi fick tillbringa natten i Brunsbüttels lilla hamn nära slussen, det var packat med båtar, man låg fyra i bredd, och fartygen passerade tätt intill på väg in och ut från slussen.

Kielkanalen är lång,100, km så ett stopp i Rendsburg var lämpligt. Innan vi kom dit råkade vi ut för ett våldsamt oväder med åska, regn och stora hagel, man hade behövt hjälm för att skydda huvudet men vi klarade det med en dubbelvikt handduk. Det dåliga vädret med vindar upp till kuling fortsatte så det blev en extra dag i Rendsburg innan vi fortsatte mot Holtenau och kunde gå ut på Kieler Bucht. Det kändes bra att vara ute på öppet vatten igen. När detta skrivs ligger vi i Laboe lite norr om Kiel och det kanske inte förvånar någon att det blåser kuling och regnar. Men mot veckoslutet ser det ut att bli några dagar med bättre väder och då hoppas vi kunna nå hem till marinan i Myggenäs på Tjörn. Det ser vi fram emot.