Vi och Miss Blue

Om bloggen

Detta är en fortsättning på vår förra blogg: http://www.hmpge.com/missblue/
Här kan ni följa vår segling och hur vårt liv är på de olika platser som vi besöker. Vi är kanske inte så värst aktiva i vårt bloggande men försöker att skriva lite när vi känner för det och när det händer något. Välkomna att följa oss.
Fotogalleri: http://fotogalleriet.brbjorlin.com/
Epostadress: symissblue7570@gmail.com
Senaste position: Almösunds Marina Tjörn

Hemkomsten

LångfärdsseglingSkapad av Bengt Björlin sön, augusti 16, 2015 17:11:21

Den mesta av tiden i Laboe regnade det så det blev inga möjligheter till utflykter. Vi lyckades dock torrskodda komma till en supermarket där vi kunde bunkra lite vin och öl till bra priser.

När vädret blev bättre var det en ström av båtar som lämnade marinan. Väderrapporten lovade vindar från väst-sydväst upp till 20 knop men det blev lite till, ibland upp till kuling och sjön gick grov i Stora Bält.

Farten var god, upp till 7,5 knop tills vi kom in mellan Lolland och Langeland då vi, liksom utanför Cuxhaven, råkade ut för motström. Vårt mål var Langoe där vi skulle möta danska vänner, Lone och Peter. Väl inne i den lilla hamnen var det svårt att vända i den hårda vinden men vi fick till slut en bra plats vid en mastkranens kaj. Vi fick en trevlig dag tillsammans med våra danska vänner som vi inte hade träffat sedan vi var på Trinidad.

Det var soligt och bleke när vi lämnade Langoe så det blev motorgång norrut genom Stora Bält men nu hade vi turen med oss, en starkt nordlig ström gjorde att vi kunde snålköra med motorn och ändå göra sju knop.

I kvällningen kom vi till Sejerö där det var fullt med båtar men vi fick en plats långsides en holländare som sa att de skulle gå klockan sju nästa morgon. Men det var inga problem för oss, vi skulle också iväg tidigt. Träffade till vår överraskning danska seglarvänner. Så det blev en trevlig avslutning av kvällen över ett par glas vin.

Dagen efter fick vi en fin segling till Anholt där hamnen var proppfull men vi lyckades efter en stunds letande få en plats. Blev kvar i två dagar med en kuling från ost-sydost innan vi kunde gå vidare. Nu ville vi till Sverige och lade kursen mot Tistlarna. Kusin Rune med fru Berit kom och mötte upp vid Valö och vi gick till Vrångö där det var ”knökfullt” så vi fortsatte till Lilla Porsholmen, Rune och Berits klubbhamn. Där kunde vi sent omsider fira vår ankomst till Sverige. Det blev ytterligare firande dagen efter med familjemedlemmar vid Lilla Dyrön innan vi i kvällningen kom till hemmahamnen, Almösunds Marina på Tjörn.

Så var vårt äventyr som varade i nio år över. Det skall bli spännande att se hur framtiden kommer att gestalta sig när det gäller våra fortsatta seglingar. Det känns lite vemodigt, men det är ändå skönt att ha kommit hem med Miss Blue. Vi har upplevt så mycket under dessa år, härliga seglingar under soliga dagar och stjärnklara nätter där månen gjort nätterna ljusa, platser och människor vi mött, både seglare och lokalbefolkning. Vi skulle aldrig vilja ha detta ogjort, det är ett minne för resten av livet.

Höviksnäs 16-08-2015

Bilder som vanligt i galleriet: http://fotogalleriet.brbjorlin.com/