Vi och Miss Blue

Om bloggen

Detta är en fortsättning på vår förra blogg: http://www.hmpge.com/missblue/
Här kan ni följa vår segling och hur vårt liv är på de olika platser som vi besöker. Vi är kanske inte så värst aktiva i vårt bloggande men försöker att skriva lite när vi känner för det och när det händer något. Välkomna att följa oss.
Fotogalleri: http://fotogalleriet.brbjorlin.com/
Epostadress: symissblue7570@gmail.com
Senaste position: Almösunds Marina Tjörn

Till Fastlandet

LångfärdsseglingSkapad av Bengt Björlin lör, augusti 10, 2013 18:02:22

Efter fem års bortavaro har Miss Blue nu återkommit till Europas fastland och ligger för ankar vid Cascais utanför Lissabon. Det blev cirka ett års vistelse på Azorerna. Vi hade en härlig tid på den sista av öarna, Santa Maria, och det blev en fin avslutning när vi fick möjlighet att följa med några av Clube Navals medlemmar när de vid Anjos på öns nordsida skulle ha en kappsegling mellan två traditionella båtar som en gång användes vid valfiske. Det var ”Santa Maria” från ön och ”Fatima” från Sao Miguel. Vi åkte med i en stor RIB som de använde för att bogsera båtarna från hamnen i Vila do Porto till Anjos. Det blev en trevlig upplevelse och det var tur att vi fick följa med i RIBen för seglingen ägde rum ganska långt ut från land. Nu kom vi nära så att jag kunde få bra möjlighet att fota. Det blev många bilder och några av dem gav till jag klubben och de finns nu på deras blogg. http://cnsmar.blogspot.pt/2013/07/mais-fotografias-da-1-regata-baleeira.html#more

Men efter sex veckor på denna fina ö så var det dags att lämna Santa Maria och Azorena och sätta kurs mot Lissabon. Första hälften av sträckan hade vi ganska bra segling men sedan hamnade vi i stiltje. Väderrapporten som vi hade laddat hem för en vecka spådde svag vind, inte stiltje, men vi låg i stort sett helt still i två dygn och väntade på vind. Det var ungefär som när vi seglade från Karibien. Vädret var helt underbart, sol på dagarna och stjärnklart med månsken på nätterna. Det var så stilla så att stjärnorna speglade sig i vattnet. Men vad hjälpte det? Det var vind vi ville ha. Till slut tröt tålamodet så vi startade motorn och körde i lugn takt. Fick så småningom vind så vi slapp att gå hela vägen för motor, men det blev ändå 58 timmar. Totalt tog det tio dygn och vi var ganska nöjda när vi fredagen den 2:e augusti klockan 17.00 ankrade vid Cascais utanför Lissabon. Vi firade ankomsten med en kopp kaffe och en liten hutt. Sedan tog tröttheten överhand och det var en nöjd besättning som slumrade in den kvällen.

Cascais är Azorernas raka motsats kan man säga, det är en en riktig turistfälla. På Azorerna härskade lugnet men här är det full rulle med massor av turister i byn och på stränderna. Men man lockas inte till bad för vattentemperatur är bara 18° så det det är inget för oss. Nu planerar vi att under den kommande veckan ta upp Miss Blue på Tagus Yachtcenter i Lissabon. Här kommer hon att få vila under vintern när vi åker hem till Sverige för att njuta av sensommaren och den kommande vintern.

Cascais 10-08-2013

Fill in only if you are not real

Följande XHTML-taggar är tillåtna: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS-mallar och Javascript är inte tillåtna.
Skapad av Bengt Björlin sön, november 17, 2013 18:39:15

Hej Irene!
Trevlig att höra från dig. Tack själv för trevligt sällskap. Skall försöka att på Fb lägga in bilden på dig i morgon måndag.
Hälsningar
Bengt

Skapad av IreneHugosson sön, november 17, 2013 17:42:44

Hej Bengt med fru!
Tack för trevliga pratstunder igår på photowalken! Jag kan tyvärr ej nå er via din frus facebook,men hoppas att vi får kontakt här!