Vi och Miss Blue

Om bloggen

Detta är en fortsättning på vår förra blogg: http://www.hmpge.com/missblue/
Här kan ni följa vår segling och hur vårt liv är på de olika platser som vi besöker. Vi är kanske inte så värst aktiva i vårt bloggande men försöker att skriva lite när vi känner för det och när det händer något. Välkomna att följa oss.
Fotogalleri: http://fotogalleriet.brbjorlin.com/
Epostadress: symissblue7570@gmail.com
Senaste position: Almösunds Marina Tjörn

Längs Englands kust

LångfärdsseglingSkapad av Bengt Björlin fre, juni 26, 2015 11:32:28

Det dröjde till i början på juni innan vi lämnade Paimpol. En orsak till var vädret som inte ville visa sin bästa sida och dels var det mycket billigare att betala för hela maj än delar av en månad. Det passade bra för långseglarbudgeten.

Efter att vi lämnat marinan gick vi och ankrade i floden Trieux vid Lezardrieux för en natt innan vi satte kurs mot Guernsey. Motström och motvind satte dock stopp för dom planerna. Efter 24 timmar anlöpte vi Dartmouth bra mycket längre västerut än vad vi hade tänkt oss.

Det var första gången vi kom seglande till England, vi var lite oförberedda vad det gällde kostnader i hamnar och marinor. I Dartmouth förtöjde vi vid en ponton där det såg ledigt ut. Det var en marina med el och vatten, det var helt ok. Van vid att man alltid vill se båtens handlingar gick jag till kontoret. Där var de inte alls intresserade av några båthandlingar, bara att man betalade för platsen och priset var 39.90 pund, ca 520:- SEK. Vi hade visserligen hört att priserna skulle vara höga, men mer än en halv tusenlapp tyckte vi var väl saftigt. Det blev en natt i marinan innan vi flyttade ut till en flytande ponton utan landförbindelse där priset ”bara” var 17 pund.

Vis av detta första besök i en engelsk marina så valde vi i fortsättningen flytande pontoner om det inte fanns möjlighet att ankra, vilket det sällan har gjort. I Torquay stannade vi i fem dagar på grund av en envis frisk till hård nordostvind, motvind för oss som skulle österut.

När vinden äntligen kom från väst fick vi en fin segling till Studland Bay utanför Pool Harbour.

Gick för motor från Studland in i Solent, det för seglare så populära området innanför Isle of Wight. Här finns massor av båtar och det börjar redan bli trångt i hamnarna, speciellt under weekend. Hade trevliga möten med engelska seglarkompisar i Lymington och Marchwood nära Southampton innan vi seglade vidare österut. Ligger i skrivande stund i Brighton och planerar att segla över till Frankrike. Vädret är strålande, vinden är från rätt håll och den är fri.

Bilder finns i galleriet http://fotogalleriet.brbjorlin.com/

Brighton 26-06-15

Fill in only if you are not real

Följande XHTML-taggar är tillåtna: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS-mallar och Javascript är inte tillåtna.
Skapad av Lars Edström fre, juni 26, 2015 20:40:46

Hej!

Kul att höra ifrån er, vi har just undrat hur ni har det och var ni befinner er?!

Nu äntligen verkar det som om sommaren ska komma här också. Vi har varit ute lite med båten. makrillfiske bla. Nu siktar vi på kommande vecka med sommarvärme. Vi kollade ert hus igår i Höviksnäs, allt är under kontroll där! God fortsatt tur närmare hemmavatten! Ann o Lars